SHINE GROUP
light of change®

Jak lépe porovnávat nabídky produktů a služeb v oblasti projektového řízení?

Napsal/a
v Projektové řízení, SHINE
dne

Vyhněte se pasti „asymetričnosti informace“, kdy ten, kdo vybírá, často nezná dobře daný obor.Vyvarujete se tak povrchnímu vyhodnocení podle parametrů, které jsou obecně známy (např. cena). Článek ukazuje na co se konkrétně zaměřit.

1.           Reference

  • Doporučujeme porovnat nejenom seznam referencí, ale nechat si předložit I referenční listy. Ověřit kvalitu přímo u zákazníků. Jsou k dispozici reference v oblastech minimálně příbuzných s předmětem, který je poptáván? Věnujte pozornost i webu samotnému. Jsou dostupné i konkrétní kladné ohlasy?  Kolik jich na webu je? Jsou k dispozici referenční texty? Z jakých společností a jaké pozice mají lidé, kteří referenci poskytují? Jaký je poměr referencí čistě tréninkových a poradenských?

2.           Stabilita firmy

  • Jakou mají tyto firmy majetkovou strukturu? Je jasné, komu daný subjekt patří? Kdy se vůdčí osobnosti vůbec staly jednateli? Publikuje o sobě zákonné informace na www.justice.cz včas, nebo se zpožděním? Jaký má daná firma obrat a jaký je jeho vývoj? Není daná firma dokonce ve ztrátě a má spíše na grantech postavený obchodní model?  Není její deklarovaná odbornost a široký záběr v rozporu s obratem?  
  •  Kde daná společnost sídlí a kde poskytuje své produkty a služby? Jedná se o převážně virtuální subjekt, nebo má své vlastní školicí prostory? Kde tyto prostory jsou umístěny? Jak jsou kvalitní a veliké?  Nabízí a skutečně realizuje daný subjekt i otevřené programy? Jaký je jejich počet a jaké % se skutečně za poslední 3 roky realizovalo?

3.           Zapojení do odborných komunit

  • Zkoumejte, na které konkrétní odborné komunity jsou jednotlivé subjekty napojeny. Znají všechny 3 klíčové mezinárodní standardy v oblasti projektového řízení (IPMA®, PMI®, PRINCE2®)? Není daný subjekt dominantně spojen pouze s jednou možností a logicky tak preferuje to, co umí poskytnout před skutečnou potřebou klienta? Jakými mezinárodními akreditacemi mohou doložit kvalitu svých tréninkových programů - relevantní jsou pouze klíčové mezinárodní komunity.

4.           Zkušenosti v oblasti postojů

  • Doporučujeme zkoumat zkušenosti i s oblastí postojů. Je možné nalézt společnosti, které poskytují kvalitní služby v oblasti projektového řízení. Je možné nalézt společnosti, které se zaměřují do oblasti osobního rozvoje a postojů a projevů chování. Umí toto daný subjekt propojit?

5.           Tým

  •  Jak silný je lektorský tým a firma jako celek. Jsou lektoři a konzultanti mezinárodně certifikování? Jaké certifikáty mají (jeden, více..)?  Doporučujeme porovnat množství a kvalitu certifikátů (grafické znázornění postavení jednotlivých certifikátů v oboru projektového řízení naleznete ZDE: http://www.shine.cz/blog/cast-ii-komentar-autoru. Zejména rozlišujte certifikáty, kde je pro získání požadována praxe, a kde nikoliv.? Pro jaké organizace v minulosti lektoři a konzultanti úspěšně pracovali? Jak vypadají jejich podrobná CV? Mají své profily na sociální síti LinkedIN? Co tam o sobě sdělují?

6.           Sdílená zkušenost

  •  Kdo z klíčových lektorů a konzultantů se kdy připojil?  Mají tito lidé sdílenou zkušenost?  Na kterých konkrétních projektech spolupracoval tým, který je nabízen?  V jakém rozsahu tito lidé spolupracují (exkluzivně, nebo částečně?)   Čím dokládají jednotlivé subjekty to, že mají skutečně sdílené know-how?

7.           Publikační činnost a partnerství

  • Věnujte čas průzkumu publikační činnosti lektorů a konzultantů, kteří jsou nabízeni. O jakých tématech lidé napojení na danou organizaci píšou? Jak často?  Jsou konzultanti a lektoři aktivní v odborných komunitách a jakou roli v nich hrají? Vystupují na mezinárodních fórech? Se kterými partnery daná organizace spolupracuje?

8.           Unikátnost know-how

  •  Hledejte a porovnávejte ojedinělé rozvojové koncepty a řešení. Má daný subjekt schopnost uchopit potřebu i kreativněji, variantně, jít za rámec základní poptávky?  Jsou zde nějaká prokazatelná prvenství, ochranné známky, spolupráce se špičkovými zahraničními firmami apod.?

9.           Šíře mezinárodně akreditované nabídky

  • Doporučujeme při porovnávání nabídek zkoumat i celkovou šíři nabídky mezinárodně akreditovaných programů (relevantní jsou IPMA®, PMI®, PRINCE2®) a využívání špičkových přístupů (virtuální podpora, agilní metody, simulace, SW řešení). Zajímavý pohled může přinést i to, v čem byly produkty a služby za poslední 1-2 roky inovovány? Které z programů jsou nabízeny i otevřenou formou a kolik z nich je mezinárodně akreditováno? Je možné získat zkušenost právě pomocí nich, či jiných specializovaných akcí (ochutnávky, jednorázové workshopy)?

9.           Cena

  • Při závěrečném cenovém porovnání prosím nezapomeňte vyčíslit to, kolik vaši společnost realizace např. 2 denního kurzu skutečně stojí. Náklad na dodavatele obvykle tvoří jenom malou část skutečných nákladů. Tím největším nákladem bývá mzda (včetně odvodů), kterou zaměstnaci po dobu kurzu berou. Navíc po dobu účasti na kurzu nepřidávají hodnotu. Obvyklou výši přidané hodnoty tedy doporučujeme rovněž uvážit. Nezapomeňte započítat i náklady na školicí prostory a občerstvení a případně i dopravu. Rozdíl může také být v tom, co účastníci v rámci kurzu obdrží (např. dostanou materiály jenom tištěné, nebo i elektronické? Zahrnuje cena i organizační podporu pro HR typu pozvánky, komunikace s účastníky a pod.?) Cenový rozdíl, klidně v řádu 10 000 Kč/na školicí den, je možná pak pro někoho překvapivě %  mnohem menší. Zásadní tak spíše je, kde máte největší jistotu a důvěru, že z kurzu si účastníci odnesou skutečně užitečné znalosti a dovednosti, které budou schopni použít.

 

Závěr:

Výběr dodavatelů je někdy povrchní. SHINE bývá cenově srovnáván se subjekty "grantové kvality". Přitom se ale jedná o zcela jinou kvalitu know-how a služeb. Určitě pomůže uvědomit si, že provést výběr rychle, ale současně kvalitně, vyžaduje určitou pozornost.

Užitečné může být i prostudování souvisejícího článku Nebuďte v pasti! aneb Tři kroky ke správné volbě dodavatele, a to včetně v něm prolinkovaného videa.

 

Josef Hajkr

Proč zvolit SHINE?

  • Leadeři ve spojení projektového řízení a osobnostního rozvoje.
  • Zkušený tým špičkových senior lektorů a konzultantů.
  • Unikátní sdílené know-how již od roku 1996.
  • Množství dlouhodobých referencí a spokojených manažerů.
  • Akreditace rozvojových programů a tréninků.
  • R-evoluční pojetí v přístupu, metodách, postojích a hodnotách.
Více o SHINE

Naši klienti

Všechny reference
Kontaktujte nás
SHINE Consulting s.r.o.
(+420) 739 428 854
josef.hajkr@shine.cz
SHINE Leadership s.r.o.
(+420) 603 711 594
sarka.pojerova@shine.cz
Přihlaste si newsletter