loading...

Blog / 317 km pěšky a další výhody přechodu do online

Získejte minimálně hodinu času denně pro sebe. Na odpočinek nebo učení se díky zkušenostem týmu SHINE s online tréninky a workshopy projektového řízení.

Díky online jsem za posledních šest týdnů nachodil pěšky 317 km. Vytvořil jsem si návyk jít každý den do přírody minimálně na 1 hodinu. Chodím se ženou a často i s dětmi. Mobil mám vypnutý a nosím ho pouze za účelem měření trasy. A jak jsem si tento „nový“ prostor v harmonogramu dne našel? Dozvíte se v následujících řádcích. 

Všichni známe pohádku Císařovy nové šaty od Hanse Christiana Andersena. Podvodníci prodali císaři neexistující šaty. Protože se mu to ale nikdo neodvážil říct, tak chodil dlouho nahý. Až mu jednou malé dítě (které ještě neznalo naše sociální lži) řeklo: „Jste nahý“! 

Náš příběh začíná v březnu roku 2020, kdy začal nucený exodus do online. Všichni jsme se utěšovali, že je to přechodný stav a že se už už vrátíme do „normálního“  stylu práce.

Na počátku jsme i my online považovali za krátkodobou nezbytnost. S prohlubujícím poznáním a zkušeností se ale začaly vynořovat nečekané věci.  
V SHINE jsme převedli úspěšně celý obchodní model do online. Kurzy, pomoc s projekty, ladění projektové kultury i nastavování motivačního systému. A to včetně soft dovedností, jako je vedení projektových týmů

Zjistili jsme, že online je nejenom „ucházející náhražka“ prezenční formy, ale že je v mnoha ohledech pro projektové řízení lepší než forma prezenční. Projektové řízení se stalo digitálním projektovým řízením. 

Ten úplně nejdůležitější důvod vám prozradím hned na úvod.  Je jím  vzájemné postupné učení se jeden od druhého (tzv. „Social learning“). Online umí mnohem lépe realizovat model, kdy tréninky neprobíhají jako celodenní jednorázové akce, ale jako série krátkých lekcí (obvykle s délkou 60 nebo 90 minut). Podobně jako ve škole proběhnou cca 1 - 3 lekce týdně. V mezidobí pak v praxi procvičujete nějaké konkrétní zadání a techniku, která vám byla vysvětlena. Můžete také studovat microlearningová videa. A na další lekci s lektorem i ostatními vaše zkušenosti a vypracované výstupy proberete.

Opakovaně tak probíhá tento cyklus:


Když jsme v SHINE postupně přešli k formátu online akademií s kratšími bloky, zjistili jsme, že se stalo něco úžasného. Z účastníků vznikla třída a výrazně se zlepšilo sdílení účastníků mezi sebou. Sám jsem letos absolvoval i několik takto postavených mezinárodních kurzů a výsledek je naprosto neuvěřitelný. Dostaví se něco, co na jednorázových prezenčních kurzech málokdy nastává. Lidé lépe sdílí, pomáhají si, vznikají společné zážitky a dokonce emoce. Viděl jsem opakovaně slzy lidí. Kdo tvrdí, že v online nejde přenášet i emoce a vytvářet krásné vztahy, doporučuji vybraný online kurz skutečně naplno absolvovat.  Navíc je zde i princip určitého jemného sociálního tlaku skupiny. Je vám prostě hloupé nesplnit domácí úkol. A přirozeně se odehrává také zdravá soutěživost. Při plnění domacích úkolů a zpětné vazby k nim navíc vznikají emoce možná silnější, než na jednorázové akci. Jistě, toto může vzniknout i v prezenční formě. Na tomto modelu fungují i MBA programy. Problém ale je ten, že dnes jenom málo lidí chce naráz věnovat tolik času i peněz. To chce skutečné „srdcaře“.

 

Nízká efektivita jednorázových akcí je již z výzkumů dlouhodobě známá. 

Pokud 20 lidí absolvuje jednorázový kurz bez další podpory, tak:

  • 14 účastníků něco zkusí, ale opět se navrátí do starých kolejí.
  • 3 účastníci kurzu se ani nepokusí něco vyzkoušet.
  • pouze 3 účastníci začnou nově nabyté informace používat.

Ano, čtete správně. Pokud jediným parametrem je to, jak se izolovaný kurz účastníkům "líbil", tak úspěšnost je pouhých 15 %. Z každé stokoruny, kterou takto vynaložíte na vzdělávání, celkem 85 korun vynaložíte zcela zbytečně. 

Zdroj: EPALE - Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě (EU). Doporučuji  pozornosti i stále platný Kirkpatrickův model hodnocení vzdělávání. Jak je možné, že již dlouho známé postupy dokážeme roky ignorovat jsem popsal v článku S firmou je to jako s lodí. Bez znalé a motivované posádky půjde ke dnu.

Zde je přehled dalších výhod online oproti prezenční formě:


Projektové řízení se stalo digitálním projektovým řízením 

Naprostá většina projektů se dnes připravuje a plánuje s využitím IT technologií. Je jedno, zda-li vám stačí Excel, používáte cloudové nástroje, Office 365, či specializované nástroje na plánování a řízení projektů. Plány projektů, alokace zdrojů, reporting, sdílení informací - to vše se děje digitálně. Pokud i trénink probíhá online, tak se účastníci rovnou učí postupy, které mohou používat ihned v praxi. Nedává žádný smysl vytvářet výstupy v místnosti na flipchartech s nutností pak vše ručně někam přepisovat.


Z menších bloků se snadněji sestavují rozvojové programy „na míru“.
Nemusíte trávit čas na lekcích, které v delších kurzech prostě zařazeny jsou a nedají se snadno vyřadit. Učíte se jenom to, co skutečně potřebujete.


Můžete rychle získat zkušenosti lidí z jiných firem, kultur, zemí.
Nikdy nebyla naše planeta menší. Můžete si tak vybrat nejlepšího učitele na zeměkouli. Ne toho, kdo bydlí v dosažitelné vzdálenosti. Já sám běžně na kurzu potkávám lidi z Austrálie, Jihoafrické republiky, USA, Chile. 


Pracujete a učíte se odkudkoliv.
Vy i všichni ostatní se můžete podílet na společné práci a nikdo není odsunut jenom proto, že bydlí někde daleko. Nebo cestuje. Můžete využívat výhody nomádního způsobu práce (viz např. notoricky známá kniha Tima Ferrise Čtyřhodinový pracovní týden).


Nikdo na projektových schůzkách i výuce nechybí

V dnešní době plné změn není snadné najít čas, kdy všichni mohou být na jednom místě. Důsledkem je to, že téměř vždy někdo chybí. V online se plné účasti dá dosáhnout mnohem snáze. 


Trénink v kratších blocích šetří váš čas. Poradíte si i s problémem časových pásem.
Nepřijdete o celý pracovní den, rychleji přenesete nové dovednosti do praxe. Získáte návyk pořád se učit nové věci.  Lépe si můžete uspořádat den při režimu práce odkudkoliv. Je také možné vymyslet model, kdy časová pásma nejsou zásadní problém.


Virtuální přesuny do skupin (breakout rooms) jsou mnohem rychlejší než k flipchartům.
To vede k delšímu procvičování během tréninku.Můžete prostě absolvovat více tréninkových bloků v kratším čase. A to je stejné jako v autoškole. Více praxe = více dovedností.


Tréninková skupina může být při zachování kvality početnější.
Online bez problémů zvládá 20 (a pří více lektorech i více) osob naráz. Osobně jsem absolvoval úžasný mezinárodní kurz, kde nás bylo skoro 100. A vůbec to nebyla nudná série přednášek! Lektorů může být totiž naráz klidně několik.  Navíc se může připojit specialista na danou věc, třeba i na 30 minut.


Sdílená virtuální plocha vytváří vizuální záznam a sdílený zážitek.
Snadno lze sdílet příklady a zkušenosti i mezi účastníky. Vzniká efekt spolutvoření. Průběžně vzniká online zápis a plán projektu. Není nutné jej tak přepisovat z flipchartů po tréninku. My v SHINE doporučujeme využívat skutečně kvalitní plochu MURAL.CO. 


Lidé skutečně trénují tak, jak mají.

V online prostředí je mnohem jednodušší předpřipravit pro lidi všechny vzory, příklady. Díky tomu účastníci přesně postupují dle návodu. To se při práci na flipchartech dá docílit jenom se zvýšenou pracností. Lidé prostě mají tendenci "dělat si věci tak nějak po svém". V online toto nehrozí.


Během online tréninku se automaticky zlepšíte v digitálních dovednostech.

Plánování a řízení projektů lze realizovat výborně online (všichni jsou online), nebo hybridně (část týmu je online a část týmu je prezenčně). Tuto dovednost je ale potřeba se naučit. Všechny postupy pak můžete využít i v případě, že budete pracovat prezenčně. Naopak to ale nefunguje. Zapisovat ručně na flipchart umí každý. Ale v online tomu tak není.


Škola hrou - Online nenudí, ale baví

Mnoho lidí má v soukromém životě zkušenost s počítačovými hrami, metaverse. Nudí vás dobrá hra? To určitě ne. A s online tréninkem je to stejné. Každý dobrý online trénink je vysoce interaktivní. Možností, které máte je celá řada: videa, kvízy, sdílení aplikací, spolupráce na sdílené ploše. Vše je dostupné okamžitě, online a dlouhodobě i po tréninku. Také se snadno dá využít konceptu microlearningových krátkých videí. My zde spolupracujeme s DIGISKILLS.CZ a výsledky jsou skutečně skvělé. 


Když někdy chybíte, můžete si pustit záznam
Jednotlivé lekce totiž mohou být snadno nahrány. Můžete si je tak připomenout, nebo nahradit zameškanou hodinu.Na celý den se dívat nevydržíte, ale 90ti minutový záznam není problém.


Spoříte váš cenný čas díky absenci přesunů na místo kurzu a zpět.
V ušetřeném čase můžete dělat něco jiného.Otázka pouze stojí, co to bude, že?


Dochází k úsporám dalších nákladů a tím šetříte životní prostředí.
Není třeba využívat papíry, flipcharty, post-it kartičky. Uspoří se také na dalších nákladech (učebny, občerstvení, doprava, ubytování).


Chráníte zdraví vaše i lidí okolo vás.
Nejenom COVIDem je možné se navzájem nakazit. Zdravotní riziko zcela odpadá. Mohou se zapojit i lidé, kteří jsou i lehce nemocní, pokud se na to cítí. A to platí i pro vás.


Když vám online nesedne, tak se prostě odpojíte.
Toto u prezenčního kurzu asi udělat nelze. Už jste jednou investovali do dopravy na místo a tak tam celý den „protrpíte“. I s nudným lektorem a otravnými lidmi.  Ani sociálně není jednoduché se prostě sebrat a odejít. Psychopati jsou v online přeci jenom snesitelnější, než přímo v místnosti s vámi. Kouzelné tlačítko MUTE je skvělým řešením.


Asi byste přišli i na další výhody online. Výčet není konečný.

Závěr

Online není ideální pro všechna témata.  Pokud se například budete chtít skutečně naučit rétoriku, nebo business vyjednávání, tak běžte na prezenční intenzivní kurz k Radimovi Paříkovi. (Sám jsem absolvoval s celým týmem a jsem nadšeným fanouškem.) Tam má prezenční forma větší dopad. Je to vpravdě i iniciační zážitek. 

Mnoho lidí se stále bije v prsa a podobně jako dvořané v Císařových nových šatech opakují dokola: „Prezenční forma je lepší.“ Ale já (podobně jako to malé dítě v naší pohádce) říkám: „Císař pán je nahý. Čistě prezenční forma kurzů a workshopů v projektovém řízení je mrtvá. Navěky.“  

Díky online jsem se za poslední rok naučil nejméně 3x více nových věcí než dříve. Byl jsem na desítkách skvělých webinářů. Absolvoval několik mezinárodních kurzů. Na ty bych nikdy nedorazil nebýt online. A co je naprosto úžasné, namísto neustálého přesouvání z místa na místo jsem získal spoustu času. Oněch 317 km jsem nachodil právě díky nově získanému času. Během procházky se mi skvěle přemýšlí a mimo jiné trávím čas se svoji rodinou v přírodě na čerstvém vzduchu.


Až COVID odezní, nevracejte se automaticky k již překonaným modelům. Přemýšlejte a postupujte dle tématu. Pro projektové řízení je volba jasná a ověřená. Online vítězí na celé čáře. Probíhá zásadní globální revoluce ve vzdělávání. Ta se týká nejenom vás a firmy ve které působíte, ale i vašich dětí.  Pokud jste prošli článek až do konce, mám pro vás bonus. Vpravdě Hamletovsky sepsaný text Digitálně být, či nebýt - to je otázka. Jaký je aktuální vývoj a jak přistupuje SHINE k řízení projektů online si můžete pustit v záznamu našeho webináře. Podívejte se i na záznam webináře, kde SHINE společně s Digiskills.cz ukazujeme, jak lze efektivně trénovat digitální dovednosti a projektové řízení online.


Autor: Josef HajkrSHINE Consulting

 

Citované a související zdroje:

Doporučení k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:


    Více inspirace ze světa projektů změn a inovací.