loading...

Blog / Hrajte s trumfy jako SHINE a buďte v zisku za všech okolností

Dozvíte se podstatu projektového MODELU SHINE. Díky němu si udržíte stabilitu ve firmě i v krizové době.

S firemním životem je to stejné jako s životem člověka. Je zde okamžik zrození, ale i zániku. Firma se stejně jako živý organismus vyvíjí postupně ze svého genetického základu. Ten je dán lidmi, kteří firmu založili a vytvořili její prvotní kulturu. Některé firemní geny pomáhají a jiné jsou smrtící zátěží. V průběhu firemního života nevyhnutelně dochází k zásadním vývojovým změnám. Každá firma tak odvíjí svůj unikátní příběh. 

Firemní příběh SHINE začal v roce 1996.

Jako v kronice je náš příběh popsán na webu. Můžete si jej přečíst i vy. V historii naší  firmy ale nyní půjdeme jenom málo zpět, do 13. března 2020. Jako na povel klíčoví zákazníci tento den oznámili, že kvůli pandemii přerušují práci. Doslova ze dne na den byl celý náš tým bez práce. Konzultační a školící firma je na tom podobně jako hotel, který nemůže fungovat bez svých hostů. 

A já říkám: „Teprve v krizi poznáte, jak na tom firma se svojí kulturou je.“

Bleskově jsme přesunuli naši pozornost do oblasti inovací. V článku Jak jsme využili MOTIV-ACE® pro motivaci lidí a firem zasažených COVID19 si můžete přečíst, co všechno jsme udělali.  Díky soustředěnému úsilí jsme rychle dokončovali inovace a okamžitě je testovali. Jakmile část klientů v průběhu května ožila, ihned jsme jim je nabídli.

Výsledek ke konci června hovoří za vše:

Jak číst graf? 
V naší firmě sledujeme ne hodiny, ale kredity. Ty jsou součinem času, role, důležitosti a užitečnosti dané činnosti. Stav kreditů výborně popisuje, kolik jsme čemu věnovali pozornosti.

Stav kreditů je vyznačen na vertikální ose. Horizontální osa je čas po měsících, od ledna do konce června 2020.

Červená křivka ukazuje pozornost fakturovatelným činnostem. Vidíte zásadní pokles v dubnu, ale stejně tak vidíte náběh v květnu a výrazný pozitivní trend za červen.

Žlutá křivka ukazuje pozornost, kterou náš tým věnoval v období od ledna do června inovacím. Zde vidíte rychlou a zásadní změnu pozornosti v březnu, dubnu a květnu.

 

A já říkám: „Teprve v krizi poznáte, jak na tom firma se svojí kulturou je.“ 

Abychom byli dobrými projektovými doktory, musíme nejprve umět léčit sami sebe. Učitel, který neprokázal, že se sám umí rychle učit, ztrácí důvěryhodnost. 

 

Stručně představuji projektový MODEL SHINE, který nám zcela zásadně pomohl:

Zásadní je vzájemná synchronizace. 
Jak to ve své skvělé knize „Věda a umění dokonalého načasování“ popsal Dan Pink. My používáme synchronizaci smyslem, šéfem a srdcem. Co to znamená a jak přesně tato synchronizace u nás funguje, si můžete přečíst v článku Jak vytvořit tým s tahem na branku

Věříme v rytmus práce. Dokonce i v krizové době je potřebné, aby vaše práce měla rytmus. Společná a opakovaná práce na vizi, misi, hodnotách a strategickém záměru koncentruje  pozornost správným směrem. 

 

Přikládám, k čemu jsme po letech evolučně dospěli:

Vize:
Jsme průkopníci ve vytváření férového prostředí pro realizaci projektů, změn a inovací.

Mise: 
Věříme, že projekty, změny a inovace lze dělat s radostí. 
Poskytujeme smysluplná, jednoduchá a praktická řešení, která zvyšují efektivitu a přispívají k osobní pohodě. 

Hodnoty: 
smysluplnost, jednoduchost, praktičnost

Srozumitelná vize, mise a žité hodnoty ale nestačí.
 

A toto jsou naše leadership zásady v kostce:

  • Vedení zepředu  - Děláme a radíme jenom to, co máme ověřeno sami na sobě. Tyto zásady si můžete nastudovat podrobně v knihách Richarda Marcinka.
  • Nehnidopišit - Hodně užitečná věc. Jde o to, že je třeba mít vždy nadhled, nesnažit se o 100% spravedlnost a detailní plánování. Věci vždy diskusí rozumně uzavřít a jít dál.
  • Vše dělej tak, jak nejlépe dovedeš. Toto je jedna ze zásad, které sepsal ve svých knihách  Don Miguel Ruiz. Zásada je skvělá i v tom, že vede lidi k poskytování vzájemných služeb a pomoci na hranici toho, co v dané chvíli dokážou.
  • Rytmus  dává našemu činění řád. Tuto zásadu jsem již zmínil. S rytmem je to stejné jako s tlukotem srdce. V SHINE pracujeme agilně v týdenních sprintech, měsíčních iteracích a půlročních strategických releasech. Žádné přetěžování lidí a ad-hoc iniciované chaotické projekty. Změny se dějí v pravidelných cyklech a vždy s rozmyslem. 
  • Trojúhelník změny - Věnujeme pozornost jak záměru, firemnímu prostředí a lidem. Jde o to nastavit prostředí, které dává lidem smysl, kde zažívají pocity mistrovství a mají rozumnou autonomii a svobodu pro práci.  
  • Sdílení znalostí dovnitř firmy i navenek, spolutvorba, četba knih a vlastní publikační činnost. Vybudovat si tyto návyky se hodně vyplatí! Inspirovat se můžete v našem blogu www.jaknazmenu.cz. Znamená to také, že dokážete omezit různé digitální vyrušování, abyste mohli v klidu něco studovat a strategicky promýšlet. Skvělé knihy, které Vám pomohou, jsou v literatuře na konci článku. Hodně závažné poselství je také ve videu Rogera Hamiltona. Princip sebenaplňujícího se proroctví a význam vzdělávání jako jediné smysluplné cesty, jsou zde naprosto zřejmé (video je anglicky).
  • Rosteme jenom tak, aby to neohrozilo kvalitu naší práce a naši kulturu. A rosteme jenom za své peníze, ne za peníze z grantů a dotací. 


Teď dávejte dobrý pozor! 

Zcela zásadní pro náš úspěch jsou 3 tajemství, která používáme pro nastavení a udržení motivace uvnitř týmu již od roku 2014. Říkáme mu MOTIV-ACE® (motivační eso). Toto řešení je pro nás tak účinné, že jsme se rozhodli jej jako náš příspěvek k rozvoji teorie i praxe managementu zveřejnit a nabídnout všem, kdo mají odvahu opustit již překonané manažerské modely. Mimochodem, proč dlouho trvá, než se nové myšlenky v managementu prosadí, jsem popsal v článku S firmou je to jako s lodí. Bez znalé a motivované posádky půjde ke dnu.


Udělejte 3 kroky. 15 minut vašeho času soustředěné pozornosti a je hotovo: 

1. krok: Pusťte  si mé video vystoupení, kde v kostce představuji, jak to děláme (8 minut).

2. krok: Animované video vám ukáže, jak to celé v SHINE s použitim MOTIV-ACE® funguje (3 minuty).

3. krok: Přečtěte si článek Vylovte si svou odměnu, kde popisuji všechna 3 tajemství podrobněji (4 minut čtení).

 

Závěr

„Teprve v krizi poznáte, jak na tom firma se svojí kulturou je“.  Díky projektovému MODELU SHINE lze budovat a udržovat firemní kulturu na stupni 4 kmenového vývoje (Kmenová hrdost). Jaké jsou jednotlivé stupně kmenového vývoje si můžete rychle nastudovat v článku Energie pro agilní leadership. Mnoho firem takovou kulturu nemá a nedokážou pak správně realizovat potřebné projekty, změny a inovace. Stává se, že rychle panikaří a rozkládají se. Spoléhají se na záchranné lano a potom jenom lopotně klopýtají od krize ke krizi.

Zvu Vás také ZDARMA na své webináře: 
Řízení projektů v digitální době - nástroj ke zvládání změn

MOTIV-ACE® - Jak účinně motivovat lidi pro projekty, změny a inovace

 

Jako bonus si pak můžete poslechnout můj rozhovor v podcastu Radima Paříka.  
Za posledních 5 let jsem poznal 480 firem. V polovině z nich si lidi nedůvěřují.


Autor: Josef Hajkr, SHINE Consulting

Citované a související  zdroje:

  • PINK, Daniel H. Kdy: věda a umění dokonalého načasování. Přeložil Libuše MOHELSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2018. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-052-1.
  • NEWPORT, Cal. Digitální minimalismus: zkroťte návykové technologie a získejte zpět svůj čas a koncentraci. Přeložil Helena MIROVSKÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-088-0.
  • LOGAN, David, John Paul KING a Halee FISCHER-WRIGHT. Zrození kmenového vůdce. Praha: Synergie, c2014. ISBN 978-80-7370-252-6
  • NEWPORT, Cal. Hluboká práce: pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě. Přeložil Kateřina EŠNEROVÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. Žádná velká věda. s.40 a 49, ISBN 978-80-7555-008-8.
  • PINK, Daniel H. Pohon: Drive : překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!. 2. vydání. Přeložil Veronika POLÁKOVÁ. Olomouc: ANAG, 

Doporučení k dalšímu samostudiu z našeho blogu www.jaknazmenu.cz:

Nastavte férové prostředí pro projekty, změny a inovace www.motiv-ace.cz

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace