loading...

Simulace Scrum se stavebnicí LEGO®

Není nad to, osahat si novou metodiku ještě před tím, než ji uplatníte v praxi. Přesně proto také pořádáme workshopy s názvem Simulace Scrumu s využitím stavebnice LEGO®.

Proč a kdy?

V jednoduchosti by se dalo říci, že trénink dělá mistry. Je prostě užitečné mít možnost vyzkoušet a natrénovat si nanečisto něco, co pak budete aplikovat v praxi a odhalit tak možné komplikace ještě před "ostrým provozem". Simulační workshop je tedy užitečnou možností jak si vyzkoušet poznatky získané při školení Scrumu a může Vám významně usnadnit implementaci této metodiky.

Ovšem simulace s využitím LEGO® (tedy nejen simulace Scrumu) může mít uplatnění i jindy, než jen v momentu zavádění nové metodiky. Při workshopu lze za dohledu kouče odhalit antipatterny a špatné návyky, které team při řízení a práci na projektu může mít. Příkladem budiž třeba to, že dva teamy pracující na jednom produktu/projektu spolu nekomunikují a výsledkem integrace jejich snažení je jen nutnost dalších víceprací. Workshopem lze též odhalit typické vzorce chování a pracovat na jejich zlepšení či změně. Jedním z častých nešvarů je např. to, že si "obchod" myslí, že "vývoj" nepracuje dostatečně rychle/dobře a naopak vývojáři si o obchodnících často myslí, že nerozumí tomu, co prodávají. Zde si pak mohou vývojáři a "sales" prohodit role a vyzkoušet si, jak jim to půjde v opačném gardu.

Role kouče při takovém workshopu je zejména nastavovat (operativně, agilně ;-) simulaci tak, aby účastníky něco naučila. To jest dát jim možnost zachovat se jak správně, tak nesprávně a pak na nesprávné řešení upozornit a napravit jej. Je určitě lepší, když team "zfailuje" při tréninku, než v reálném životě. A jak známo: učení hrou je nejefektivnější.

Kurz je vhodné kombinovat i s kurzem Agile Leadership Fundamentals a je také možné začít o den dříve kurzem Agile & Scrum Fundamentals.


Typické situace

Níže najdete pár typických situací, které se v průběhu simulace Scrumu často manifestují:

  • Nedostatečná komunikace se zákazníkem
    • teamy "něco předpokládají", ale zákazník chce reálně neco jiného
    • časté nepochopení priorit klienta ("nejdříve chci bezpečnost, pak funkcionalitu")
  • Nesouhra teamu
    • členové teamu nekomunikují mezi sebou, což se projevuje problémy při úkolech, na kterých musí spolupracovat
    • team není často zvyklý se samoorganizovat a efektivně se tak plánovat a řídit vlastní práci
    • zde může simulace posloužit čerstvě sestaveným teamům jako efektivní teambuilding!
  • Nesouhra mezi teamy
    • pokud pracuje více teamů na jednom projektu/produktu, často vázne komunikace mezi nimi, čehož důsledkem jsou problémy při integraci finálního řešení
  • Mizerné plánování práce
    • vedoucí k slibování nesplnitelných termínů
    • vedoucí k vzniku "technologického dluhu" a kvalitativním problémům
    • jehož výsledkem je příliš mnoho "odpadu" (nevyužité features, ...)
    • jako důsledek toho, že se team neumí/nemůže agilně přizpůsobit změnám

Situací je celá škála a na každém workshopu, byť se jej účastní třeba i relativně zkušené teamy, se nějaké typické (či méně typické) antipatterny projeví. Nastane tedy ideální čas na nesprávný postup poukázat, "chytit se za nos" a poučit se pro příště.

Jak workshop / simulace Scrum vypadá?

Kouč na začátku rozdělí účastníky do teamů a určí jejich role. Zde je často praktické role pozměnit oproti běžné praxi, tj. např. developer bude v roli Product Ownera (PO) a bude mít možnost "podívat se z druhé strany". Pak jsou vysvětlena "pravidla hry", tj. např. že team má jednoho PO, pak jednoho člověka, který smí team zásobovat LEGO® kostičkami (a to třeba jen tolika, kolik jich pobere do ruky => plánování zdrojů), že se zákazníkem (kouč) smí mluvit jen PO a jen v určité době, jak dlouho probíhají sprinty, že je třeba určit Sprint Goal atd. Pravidla samozřejmě může kouč dle situace a účastníků modifikovat.

Teamy pak dostanou zadání. Kouč je nejčastěji i v roli zákazníka - majitele tropického ostrova, na kterém chce vybudovat infrastrukturu pro turisty; zejména letiště a příslušné technikálie. Teamy představují jednotlivé firmy, kontraktory, kteří by měli po několika sprintech dodat nějaké konkrétní řešení. Pro bližší představu se prosím podívejte do přiloženého pdf souboru, kde najdete "sheety" se zadáním.

Kouč se pak střídá v roli facilitátora workshopu a zákazníka a řídí podmínky simulace tak, aby teamy měly možnost "zažít si Scrum" a případně i "bezpečně selhat" a poučit se z chyb.

Kurz realizuje náš partner společnost CEREBRA

Nejbližší volné termíny

Připravíme vám kurz na míru

Zúčastnit se - termínovník

Lektoři

Dobrý den, nyní budete přesměrováni do našeho objednávkového formuláře.

Zavřít
Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace