SHINE GROUP
light of change®

Také vám lidé říkají: „To nejde, protože…“?

Napsal/a
v Projektové řízení, Inspirace
dne

Druhý ze série článků, který doporučuje několik tipů pro praxi inspirovaných knihou o vlivu našeho podvědomí na naše rozhodování a chování. V tomto článku se s vámi podělím o to, co ovlivňuje naši ochotu zaplatit. Ať už platíte penězi nebo třeba vlastním časem.

Jak jsem psal už minule, témata těchto krátkých úvah čerpám z knihy Vědomí podvědomí od Leonarda Mlodinowa. Kniha mne velmi inspirovala a navedla k trochu jinému vidění světa a způsobu práce s lidmi na projektech. Pokud chcete dobře řídit projekty, je to daleko více o porozumění toho, jak nás ovlivňuje naše podvědomí a podprahové signály, než o nástrojích, technikách a postupech. Teď tedy o ochotě „zaplatit“ svým časem za provedení úkolu.

V knize je popsána studie, ze které vyplynulo, že lidé jsou ochotni zaplatit o 40 – 61% více za mizerné jídlo, pokud si ho mohou ihned vzít, než když si ho musí objednat podle obrázku, nebo textu na tabuli. A dokonce stejnou ochotu jako ke koupi z obrázku máte i když je jídlo za plexisklem a někdo vám ho musí podat. (Teď už asi tušíte, proč je restaurace v IKEA zorganizovaná tak, jak je.)

No a jak mne to inspirovalo? Lidé jsou ochotni výrazně více investovat, pokud mají výsledek hned, nebo aspoň velmi rychle. Neexistuje zábrana k akci.

Můj přístup při řízení projektu tedy je, že se snažím, aby se odstranily veškeré bariéry mezi člověkem a úkolem. Vše, co může způsobit zdání, že je daný úkol nezřetelný, nejasný. Vše co brání k akci. Úkol také musí být rychle dosažitelný, tedy ne moc komplikovaný a složitý. Jen si sáhnout a mám ho.

Jak na to? Nejdříve ho jednoduše pojmenovat, v názvu klidně použít i netechnický pojem. Úkol nestačí jen říct, je lépe ho zřetelně napsat na tabuli. (Vzpomínáte na efekt fluence? ) Nezapomenout na formu, v jaké bude úkol na konci vytvořen a předán. Jeho pracnost nesmí být veliká. Ideálně musí být hotov do týdne. Pokud si ho pojmenují a na tabuli napíší přímo řešitelé, tak už vlastně kus práce mají hotový, protože už lépe vědí, co se po nich chce a co mají dodat. Jakoby najednou už úkol byl mezi námi. Ochota lidí jej zhmotnit je výrazně jiná, než když úkol dostanou elektronicky přes Outlook, mailem, při setkání na chodbě apod. Snažím se, aby vznikl co nejvíce pocit, že úkol před námi „leží na talíři a stačí jen natáhnout ruku“. Vím, že to zní jako laciná rada. Ale neumím udělat obecný návod, kuchařku. Musíte zkoušet, přemýšlet, reagovat na aktuální situaci a kontext. Časem se určitě naučíte své osobní finty, které učiní úkol pro řešitele hmatatelný. Zkoušejte.

Co říci závěrem? Možná, že nějaký neurovědec by moji inspiraci vyvrátil, že jsem tento klam našeho podvědomí špatně pochopil. Mně to vadit nebude. Hlavní je, že to funguje. Stoupá motivace a ochota se do práce pustit. Daleko méně slyším, že to nejde a proč to nejde. A o to přece jde, ne?

Na co se můžete těšit příště? Na věci spojené s pamatováním a zapomínáním. 

 

Vaše názory

Vidím, že máme stejnou zkušenost. Já se snažím úkoly pojmenovávat lidsky, netechnicky, klidně i delší větou. Hlavně nepoužívat zkratky.
Moc pěkný postřeh. "Pojmenování úkolu" je nesmírně důležité. My ale většinou úkoly "definujeme" a pak se ztratíme mezi "jasností definice" a "kompletností definice". Většinu sklouzneme ke kompletní definici a věnujeme se všem možným vyjímkám a poddefinicím. Výsledek, je že ani zadavatel si na konci není jist tím, co vlastně chce. Jasné pojmenování úkolu by mělo být to hlavní.

Proč zvolit SHINE?

  • Leadeři ve spojení projektového řízení a osobnostního rozvoje.
  • Zkušený tým špičkových senior lektorů a konzultantů.
  • Unikátní sdílené know-how již od roku 1996.
  • Množství dlouhodobých referencí a spokojených manažerů.
  • Akreditace rozvojových programů a tréninků.
  • R-evoluční pojetí v přístupu, metodách, postojích a hodnotách.
Více o SHINE

Naši klienti

Všechny reference
Kontaktujte nás
SHINE Consulting s.r.o.
(+420) 739 428 854
josef.hajkr@shine.cz
SHINE Leadership s.r.o.
(+420) 603 711 594
sarka.pojerova@shine.cz
Přihlaste si newsletter