loading...

Know-How / 317 km pěšky a další výhody přechodu do online

Získejte 15 hodin času týdně navíc. Budete produktivnější, naučíte se více věcí nebo budete mít prostě volno.

Díky online jsem za posledních šest týdnů nachodil pěšky 317 km. Vytvořil jsem si návyk jít každý den do přírody minimálně na 1 hodinu. Chodím se ženou a často i s dětmi. . A jak jsem si tento „nový“ prostor v harmonogramu dne našel? Dozvíte se v následujících řádcích. 

V průběhu COVIDU jsem se rozhodl, že vše co lze dělat online, budu dělat online. Že skutečně zvládnu vše potřebné. Výsledky mně skutečně překvapily. V průměru dnes šetřím 90 minut denně za kdysi málo produktivní cestování a dalších 90 minut denně díky digitálním a projektovým dovednostem a automatizaci. Skvělým bonusem je pak možnost pracovat odkudkoliv. Celkem jsem tak získal 15 hodin týdně. Mám tak mnohem více času na to, abych se potkával s lidmi a věnoval se řadě věcí, na které mi prostě nezbýval čas. To je stejné, jako by můj pracovní týden končil již ve čtvrtek v poledne. Zkuste si představit, co byste mohli dělat, nebo prožít, kdyby všechna práce, kterou nyní děláte, byla hotova o den a půl dříve.  

Člověk je sociální tvor a my se potřebujeme potkávat naživo. Vtip je ale v tom, že potkávání naživo vůbec nemusí být během pracovní doby. Jediný "kmen", který máte, nemusí být jenom váš pracovní kolektiv. Právě naopak. Mít konečně časový prostor na setkávání i mimo firmu je velice přínosné i pro váš pracovní výkon. Jak se to všechno stalo?

Všichni známe pohádku Císařovy nové šaty od Hanse Christiana Andersena. Podvodníci prodali císaři neexistující šaty. Protože se mu to ale nikdo neodvážil říct, tak chodil dlouho nahý. Až mu jednou malé dítě (které ještě neznalo naše sociální lži) řeklo: „Jste nahý“! 

Můj příběh začíná v březnu roku 2020, kdy začal nucený exodus do online. Všichni jsme se utěšovali, že je to přechodný stav a že se už už vrátíme do „normálního“  stylu práce.

V firmě SHINE Consulting, kterou vedu jako lídr, jsme na počátku i my online považovali za krátkodobou nezbytnost.  S prohlubujícím poznáním a zkušeností se ale začaly vynořovat nečekané věci. Zjistili jsme, že online je nejenom „ucházející náhražka“ prezenční formy, ale že je v mnoha ohledech pro řízení projektů lepší než forma prezenční. Rízení projektů  se stalo Řízením projektů 5.0.

Ten úplně nejdůležitější důvod, proč je pro řízení projektů online produktivnější vám prozradím hned na úvod.  Je jím  vzájemné postupné učení se jeden od druhého (tzv. „Social learning“). Online umí mnohem lépe realizovat model, kdy tréninky neprobíhají jako celodenní jednorázové akce, ale jako série krátkých lekcí (obvykle s délkou 60 nebo 90 minut). Podobně jako ve škole proběhnou cca 1 - 3 lekce týdně. V mezidobí pak v praxi procvičujete nějaké konkrétní zadání a techniku, která vám byla vysvětlena. Můžete také studovat microlearningová videa. A na další lekci s lektorem i ostatními vaše zkušenosti a vypracované výstupy proberete.

Opakovaně tak probíhá tento cyklus:


Když jsme v SHINE postupně přešli k formátu online akademií s kratšími bloky, zjistili jsme, že se stalo něco úžasného. Z účastníků vznikla třída a výrazně se zlepšilo sdílení účastníků mezi sebou. Sám jsem letos absolvoval i několik takto postavených mezinárodních kurzů a výsledek je naprosto neuvěřitelný. Dostaví se něco, co na jednorázových prezenčních kurzech málokdy nastává. Lidé lépe sdílí, pomáhají si, vznikají společné zážitky a dokonce emoce. Viděl jsem opakovaně slzy lidí. Kdo tvrdí, že v online nejde přenášet i emoce a vytvářet krásné vztahy, doporučuji vybraný online kurz skutečně naplno absolvovat.  Navíc je zde i princip určitého jemného sociálního tlaku skupiny. Je vám prostě hloupé nesplnit domácí úkol. A přirozeně se odehrává také zdravá soutěživost. Při plnění domacích úkolů a zpětné vazby k nim navíc vznikají emoce možná silnější, než na jednorázové akci. Jistě, toto může vzniknout i v prezenční formě. Na tomto modelu fungují i MBA programy. Problém ale je ten, že dnes jenom málo lidí chce naráz věnovat tolik času i peněz. To chce skutečné „srdcaře“.

 

Nízká efektivita jednorázových akcí je již z výzkumů dlouhodobě známá. 

Pokud 20 lidí absolvuje jednorázový kurz bez další podpory, tak:

  • 14 účastníků něco zkusí, ale opět se navrátí do starých kolejí.
  • 3 účastníci kurzu se ani nepokusí něco vyzkoušet.
  • pouze 3 účastníci začnou nově nabyté informace používat.

Ano, čtete správně. Pokud jediným parametrem je to, jak se izolovaný kurz účastníkům "líbil", tak úspěšnost je pouhých 15 %. Z každé stokoruny, kterou takto vynaložíte na vzdělávání, celkem 85 korun vynaložíte zcela zbytečně. 

Zdroj: EPALE - Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě (EU). Doporučuji  pozornosti i stále platný Kirkpatrickův model hodnocení vzdělávání. Jak je možné, že již dlouho známé postupy dokážeme roky ignorovat jsem popsal v článku S firmou je to jako s lodí. Bez znalé a motivované posádky půjde ke dnu.

Zde je přehled dalších výhod online oproti prezenční formě:


Řízení projektů se děje digitálně

Naprostá většina projektů se dnes připravuje a plánuje s využitím digitálních technologií. Je jedno, zda-li vám stačí Excel, používáte cloudové nástroje, Office 365, či specializované nástroje na plánování a řízení projektů. Plány projektů, alokace zdrojů, reporting, sdílení informací - to vše se děje digitálně. Pokud i trénink probíhá online, tak se účastníci rovnou učí postupy, které mohou používat ihned v praxi. Nedává žádný smysl vytvářet výstupy v místnosti na flipchartech s nutností pak vše ručně někam přepisovat.

Tip: Podívejte se na záznam našeho masterclass Řízení projektů v době AI. Tam najdete řadu konkrétních příkladů.


Možnost okamžitě zapojit prvky umělé inteligence Ještě bude několik let trvat, než se na schůzku týmu přijde do místnosti humanoidní robot (i když videa od firmy Boston Dynamics naznačují, že tak vzdálená budoucnost to zase asi nebude). Ale v online se umělá inteligence využívá již nyní. využít můžete na podporu práce týmů AI mentory a AI Chatboty.  Projektový manažer tak může mít svého AI asistenta. Již nyní je tak výuka v online díky umělé inteligenci produktivnější. Pracovní prostředí je a bude pro řízení projeků spíše hybridní s tím, že online je primární.


Z menších bloků se snadněji sestavují rozvojové programy „na míru“.
Nemusíte trávit čas na lekcích, které v delších kurzech prostě zařazeny jsou a nedají se snadno vyřadit. Učíte se jenom to, co skutečně potřebujete.


Můžete rychle získat zkušenosti lidí z jiných firem, kultur, zemí.
Nikdy nebyla naše planeta menší. Můžete si tak vybrat nejlepšího učitele na zeměkouli. Ne toho, kdo bydlí v dosažitelné vzdálenosti. Já sám běžně na kurzu potkávám lidi z Austrálie, Jihoafrické republiky, USA, Chile. 


Pracujete a učíte se odkudkoliv.
Vy i všichni ostatní se můžete podílet na společné práci a nikdo není odsunut jenom proto, že bydlí někde daleko. Nebo cestuje. Můžete využívat výhody nomádního způsobu práce (viz např. notoricky známá kniha Tima Ferrise Čtyřhodinový pracovní týden).


Nikdo na projektových schůzkách i výuce nechybí

V dnešní době plné změn není snadné najít čas, kdy všichni mohou být na jednom místě. Důsledkem je to, že téměř vždy někdo chybí. V online se plné účasti dá dosáhnout mnohem snáze. 


Trénink v kratších blocích šetří váš čas. Poradíte si i s problémem časových pásem.
Nepřijdete o celý pracovní den, rychleji přenesete nové dovednosti do praxe. Získáte návyk pořád se učit nové věci.  Lépe si můžete uspořádat den při režimu práce odkudkoliv. Je také možné vymyslet model, kdy časová pásma nejsou zásadní problém.


Virtuální přesuny do skupin (breakout rooms) jsou mnohem rychlejší než k flipchartům.
To vede k delšímu procvičování během tréninku.Můžete prostě absolvovat více tréninkových bloků v kratším čase. A to je stejné jako v autoškole. Více praxe = více dovedností.


Tréninková skupina může být při zachování kvality početnější.
Online bez problémů zvládá 20 (a pří více lektorech i více) osob naráz. Osobně jsem absolvoval úžasný mezinárodní kurz, kde nás bylo skoro 100. A vůbec to nebyla nudná série přednášek! Lektorů může být totiž naráz klidně několik.  Navíc se může připojit specialista na danou věc, třeba i na 30 minut.


Sdílená virtuální plocha vytváří vizuální záznam a sdílený zážitek.
Snadno lze sdílet příklady a zkušenosti i mezi účastníky. Vzniká efekt spolutvoření. Průběžně vzniká online zápis a plán projektu. Není nutné jej tak přepisovat z flipchartů po tréninku. 


Lepší propojení do praxe
V online mohou lidé mnohem snadnějí sdílet své vlastní příklady. Vždy máte na kurzu zkušenější a méně zkušené lidi. Ti zkušenější mohou ukazovat své vlastní příklady. Nebo lidé mohou ukázat věc, se kterou mají potíže a ostatní jim mohou rovnou pomoci. V takovém rozsahu se sdílení v prezenční formě vůbec nedá dosáhnout. 


Lidé skutečně trénují tak, jak mají.

V online prostředí je mnohem jednodušší předpřipravit pro lidi všechny vzory, příklady. Díky tomu účastníci přesně postupují dle návodu. To se při práci na flipchartech dá docílit jenom se zvýšenou pracností. Lidé prostě mají tendenci "dělat si věci tak nějak po svém". V online toto nehrozí.


Během online tréninku se automaticky zlepšíte v digitálních dovednostech.

Plánování a řízení projektů lze realizovat výborně online (všichni jsou online), nebo hybridně (část týmu je online a část týmu je prezenčně). Tuto dovednost je ale potřeba se naučit. Všechny postupy pak můžete využít i v případě, že budete pracovat prezenčně. Naopak to ale nefunguje. Zapisovat ručně na flipchart umí každý. Ale v online tomu tak není.


Škola hrou - Online nenudí, ale baví

Mnoho lidí má v soukromém životě zkušenost s počítačovými hrami, metaverse. Nudí vás dobrá hra? To určitě ne. A s online tréninkem je to stejné. Každý dobrý online trénink je vysoce interaktivní. Možností, které máte je celá řada: videa, kvízy, sdílení aplikací, spolupráce na sdílené ploše. Vše je dostupné okamžitě, online a dlouhodobě i po tréninku. Také se snadno dá využít konceptu microlearningových krátkých videí. My zde spolupracujeme s DIGISKILLS.CZ a výsledky jsou skutečně skvělé. 


Když někdy chybíte, můžete si pustit záznam
Jednotlivé lekce totiž mohou být snadno nahrány. Můžete si je tak připomenout, nebo nahradit zameškanou hodinu.Na celý den se dívat nevydržíte, ale 90ti minutový záznam není problém.


Spoříte váš cenný čas díky absenci přesunů na místo kurzu a zpět.
V ušetřeném čase můžete dělat něco jiného.Otázka pouze stojí, co to bude, že?


Dochází k úsporám dalších nákladů a tím šetříte životní prostředí.
Není třeba využívat papíry, flipcharty, post-it kartičky. Uspoří se také na dalších nákladech (učebny, občerstvení, doprava, ubytování).


Chráníte zdraví vaše i lidí okolo vás.
Nejenom COVIDem je možné se navzájem nakazit. Zdravotní riziko zcela odpadá. Mohou se zapojit i lidé, kteří jsou i lehce nemocní, pokud se na to cítí. A to platí i pro vás.


  •  

Jednodušší inkluze

Mohu se mnohem snadněji zapojit i někteří lidé, kteří by ze zdravotních důvodů, či se společenskými handicapy nemohli. Mohou se zapojit i lidé, kteří pečují o další lidi a někam dojíždět by pro ně byl problém.

Jiné jazyky nejsou problém

Umělá inteligence dokáže výrazně snížit jazykovou bariéru (automatické titulky online, přepisy slova do textů). Brzy bude k dispozici i simultánní online překlad hlasem.


Když vám online nesedne, tak se prostě odpojíte.
Toto u prezenčního kurzu asi udělat nelze. Už jste jednou investovali do dopravy na místo a tak tam celý den „protrpíte“. I s nudným lektorem a otravnými lidmi.  Ani sociálně není jednoduché se prostě sebrat a odejít. Psychopati jsou v online přeci jenom snesitelnější, než přímo v místnosti s vámi. Kouzelné tlačítko MUTE je skvělým řešením.


Asi byste přišli i na další výhody online. Výčet není konečný.

Závěr

Online není ideální pro všechna témata. Pokud se například budete chtít skutečně naučit rétoriku, nebo business vyjednávání, tak běžte na prezenční intenzivní kurz k Radimovi Paříkovi. (Sám jsem absolvoval s celým týmem a jsem nadšeným fanouškem.) Tam má prezenční forma svůj smysl. Ale argumentace: " My online nechceme. Naši lidé v online dělají něco jiného a vůbec se nesoustředí" je naprosto chybný. To je stejné, jako když byste řekli: "Víte, já se nedokážu ovládnout a proto musím mít ledničku pořád prázdnou a s minimem jídla." Pokud jste na správném, dobře vedeném online kurzu, který opravdu řeší to, co potřebujete, pokud máte vytvořeny základní podmínky pro účení (stabilní připojení k internetu, zvuk, zapnutou kameru, nerušené místo, vypnuté notifikace v počítači a na mobilu) a pokud vám nikdo nemůže vnutit schůzku během kurzu se slovy "je to jenom na chvíli, zase se připojíš", tak se prostě naučíte víc. Lidé, kteří se takto učí postupně navyšují svoji produktivitu vysoko nad rámec, který vám prezenční forma doposud umožnila. A těch 100 pracovních dnů ročně, což je zhruba 30% nárůst produktivity, za to skutečně stojí.

Já jsem se díky online od roku 2020 naučil nejméně 10x více nových věcí než dříve. Byl jsem na desítkách skvělých webinářů. Absolvoval několik mezinárodních kurzů. Na ty bych nikdy nedorazil nebýt online. A co je naprosto úžasné, namísto neustálého přesouvání z místa na místo jsem získal spoustu času. Oněch 317 km jsem nachodil právě díky nově získanému času. Během procházky se mi skvěle přemýšlí a mimo jiné trávím čas se svoji rodinou v přírodě na čerstvém vzduchu.

Mnoho lidí se stále bije v prsa a podobně jako dvořané v Císařových nových šatech opakují dokola: „Prezenční forma je lepší.“ Ale já (podobně jako to malé dítě v naší pohádce) říkám: „Císař pán je nahý. Čistě prezenční forma kurzů a workshopů v řízení projektů je mrtvá. Navěky.“ ???? Pro řízení projektů je volba jasná a ověřená. Řízení projektů 5.0 s využitím online postupů vítězí na celé čáře. Probíhá zásadní globální revoluce ve vzdělávání. Ta se týká nejenom vás a firmy ve které působíte, ale i vašich dětí. 

Pokud jste dočetli článek až do konce, mám pro vás bonus. Vpravdě Hamletovsky sepsaný text Digitálně být, či nebýt - to je otázka. Pokud chcete vidět, jak vypadá kvalitní online trénink, doporučuji naše webináře (aktuálně plánované jsou vždy zveřejňovány na homepage www.shine.cz). Zde je pak i příklad inovativního programu Mistr projektů 5.0. V rámci něj můžete vše zažít osobně.


Autor: Josef HajkrSHINE Consulting

Více inspirace ze světa projektů změn a inovací:

Citované a související zdroje: