Know-How / Konec emailového marketingu - vše bude brzy jinak

Hodně firem investuje značné úsilí do digitálního marketingu. Tradiční postupy totiž přestávají být ze dne na den užitečné. Stejně jako kdysi balóny po vynálezu letadel. Přichází ale další zásadní změny. Co bude a jak nebýt překvapen? O tom hovoří tento článek.

Naprostá většina firem má digitální marketing již nějak zahnut v rámci své marketingové komunikace. Některé učinily z digitálního marketingu klíčový nástroj prodeje. Zaslouženě sklízí odměnu za svoji odvahu být v čele. Bohužel, je to teprve začátek cesty…

Vizionář Rodger Hamilton zveřejnil nedávno dokument Top 10 Trends 2017. Z textu pro Vás vybíráme dva trendy. Ty dále rozvíjíme o vlastní postřehy a zkušenosti.

EKONOMIKA 3 RYCHLOSTNÍCH PRUHŮ
Před 20 lety stačilo pouze prodat díky obchodním dovednostem.
Před 10 lety ale nastala změna. Bylo třeba nejdříve získat zákazníkovu pozornost. Z „rychlého jízdního pruhu“ bylo možné pomocí reklamy přesouvat zákazníky do „pomalejšího jízdního pruhu“. Zde pak získat jejich pozornost a prodat jim svoje produkty. (Klasický koncept AIDA: Attention, Interest, Desire, Action).
Dnes to už nestačí. Všichni jsou přehlceni. Vznikl tak ještě třetí „jízdní pruh“. Pozornost zákazníka již nejde tak snadno koupit, protože on už neztrácí čas sledováním reklam. Teď je nejcennější komoditou čas zákazníka.
Pokud si však nezasloužíme jejich pozornost, nedají nám svůj čas.
Pokud nezískáte jejich čas, nezískáte ani jejich peníze.
Jak tedy v dnešní digitální době úspěšně prodávat? – klíčové zásady:

Je třeba budovat si fanouškovskou základnu – to jsou ti, kteří Vám dávají svoji pozornost.
Z nich se někteří přesunou do „komunity“ – to jsou ti, co Vám věnují svůj čas.
Z nich teprve vygenerujete zákazníky – tedy ty, co Vám dávají své peníze.
Těm musíte své zboží a služby bezchybně a rychle dodat – to vyžaduje zásadní změny v nastavení firemních procesů.
Fanoušky získáte sdílením kvalitního a hodnotného obsahu. Mezi nimi pak rozpoznáte ty s potenciálem a pozvete je do soukromé skupiny nebo na nějakou akci zdarma. Nejprve k Vám ale musí získat důvěru.

Pravidlem bývá, že ze 100 fanoušků se jich 20 stane členy komunity, z nichž zákazníkem se stane jeden jediný.

Nemá tedy cenu zkoušet stopovat u rychlého pruhu na dálnici, nikdo tam nezastavuje. Zákazníky si musíme pěstovat a přesouvat je do druhého, a následně do třetího jízdního pruhu. Teprve pak je „stopnete“.

PÁD E-MAILOVÉHO MARKETINGU
Lidé věnují e-mailům čím dál méně pozornosti. Dle statistik je dnes 90 % e-mailů bez reakce. Sociální sítě vedou. Lidé sem chodí naprosto dobrovolně. 67 % uživatelů Facebooku se zaloguje každý den.

Budoucnost je v platformách jako Whatsapp, FB Messenger, WeChat, QQ, Viber, Line, Skype, Snapchat a Slack. Je důležité si remarketingem odchytit publikum, které navštívilo Vaše stránky a pak na ně cílit online reklamu.

Pokud chcete, aby Vaše publikum přečetlo nějakou zprávu, je mnohem pravděpodobnější, že si jí všimnou na Facebooku, než že si otevřou Váš e-mail. E-mail není třeba zatracovat, ale je rozhodně chyba se na něj spoléhat jako na jedinou formu komunikace. Budoucnost je v mobilních aplikacích, smskách a online marketingu.

DOPORUČENÍ
CO JIŽ NEDĚLAT?

Postupovat chaoticky, nahodile a bez strategie.
Myslet si, že v této oblasti si pomůžete sami a zadarmo.
Pokud se soustředíte na to, CO chcete říct a KDE, zákazníky nezískáte. „Tlačení“ produktů lidi obtěžuje.


CO DĚLAT NOVĚ ČI LÉPE?
Vše je o emocích a věcech, kterým lidé věří. Jako první musí být PROČ? Čemu věří Vaše firma? Kam směřuje?
Pokud se dále zaměříte na to, CO chce zákazník číst a KDE to chce číst, pak spíše uspějete.
Učiňte z digitálního marketingu klíčový nástroj prodeje. Současně ale změňte vnitřní nastavení procesů tak, aby užitky, které v marketingu slibujete, byly skutečně naplněny.


ZÁVĚR
Naučte se zvládat změny. Vybudujte mnohem pružnější firmu. Změny vidíme všude kolem sebe. Bylo zjištěno, že lidi ani tak nerozčilují změny jako takové, ale to, že jim nikdo nevysvětlí jejich význam a když jsou v situaci, kdy nic nemohou ovlivnit. Lehce pak upadnou do stavu „naučené bezmocnosti“. Tomu se vyhněte!

Kdo si osvojí metody efektivního zvládání změn a upraví firemní procesy kolem digitálního marketingu, bude mít  vyhráno.

 

Autorem článku je Michal Ročeň z digitální agentury PRIA.