Know-How / Nebuďte v pasti! aneb Tři kroky ke správné volbě dodavatele

Umíme si správně vybrat dodavatele produktů a služeb? Zde je několik tipů co nedělat, co dělat lépe a co dělat nově.

Řada leadrů a jimi vedených firem je v zásadě v pasti, která jim neumožňuje se systematicky zlepšovat a realizovat rozumné rozvojové programy pro své zaměstnance. Buď jsou v režimu: „Nemáme nyní čas. Máme moc práce.“, nebo když je trh v poklesu, pak ti samí říkají: „Nyní je krize, nemáme zdroje. Řešíme akutní potíže s poklesem poptávek“.

Ale o to přeci nejde. Vždy budou časy bohaté a chudé. Zlepšovat se je nutné za všech okolností. Rozvoj lidí nesmí být nahodilý a podle hesla „Když nám na to někdo dá“.

 

Zlepšovat se je nutné za všech okolností

Je ale zřejmé, že řada firem dnes postupuje tak, že školí své lidi jenom, pokud na školení získá nějaký grant. Pokud se grantová podpora nedaří získat, celý rozvoj se nekoná, nebo odkládá. Nádherně toto chování parafrázoval Ing. Petr Karásek, MBA, LL.M., známý a úspěšný interim manažer: „Pokud se domníváte, že by pro Vás bylo angažování zkušeného profesionála příliš nákladné, vyčkejte, až se Vám naskytne levný amatér.", Bonmot vyjadřuje přesně soudobou iracionalitu hledání „levných řešení“ v „grantové kvalitě“.

Jak postupovat tedy při výběru?

Co nedělat?

  • Odkládat rozvoj lidí na dobu, kdy „nebude ani moc, ani málo práce“. Doporučení: Rozvíjejte své lidi za všech okolností. Právě nyní ti nejlepší masivně investují do inovací a rozvoje.
  • Čekat na chvíli, kdy se podaří získat nějaký grant. Doporučení: nespoléhejte na granty. Zachovejte si svoji svobodu, právo volby a hraďte si potřebné služby ze svého.
  • Svého lékaře si nevybíráte podle kriteria "aby byl nejlevnější", tak proč to dělat u služeb, na nichž závisí zdraví Vaší firmy?  Doporučení: Nevybírejte dodavatele na rozvoj svých lidí jako komoditu.
  • Snažit se svého dodavatele postavit do nerovného postavení. Doporučení: Nepoužívejte praktiky, které jsou v tomto krátkém videu.


Co dělat lépe?

  • Zapojte do výběru ty, pro které hledáte dodavatele. Výběru by se měli osobně účastnit ti, kteří budou pak služby využívat.
  • Vybírejte rychle, ale pečlivě. Aby to bylo možné, je třeba se na výběr soustředit a dát mu prioritu.
  • Zvažte více parametrů. V článku Jak porovnávat nabídky v oblasti řízení projektů nabízím několik užitečných parametrů, které se určitě vyplatí zohlednit.


Co dělat nově?

  • Postupujte stejně jako při vstupní prohlídce u doktora - Nechejte si zpracovat stručnou analýzu a „na míru“ udělaný vstupní návrh. Vyhnete se tak šablonovitému řešení.
  • Nekupujte nikdy rovnou veliký rozsah -  Udělejte první krok a využívejte agilního přístupu tj. vždy vyřešte jednu věc a pak teprve postupte dále.  Budete tak mít neustále pod kontrolou, že dostáváte za své peníze a pozornost dostatečnou hodnotu.
  • Nasaďte nový oceňovací systém pro projekty, změny  a inovace - Lidé zapojení do změn budou daleko více vnitřně motivováni se změny aktivně účastnit a přijmout ji. Naši vlastní zkušenost z minulého roku popisuji v článku: Jak jsme využili MOTIV-ACE® pro motivaci lidí a firem zasažených COVID19.

 

Závěr:

Změnit přístup k rozvoji lidí se vyplatí. Mohlo by se vám totiž stat, že ti nejlepší odejdou jinam a nové již nenajdete. A to ani v době koronavirové.


Autor: Josef HajkrSHINE Consulting


    Více inspirace ze světa projektů změn a inovací.