loading...

Blog / Digitálně být, či nebýt – to je otázka

V článku vás upozorním na zásadní změny ve způsobu spolupráce a vzdělávání, které se dějí právě nyní a které zásadně ovlivní téměř vše, co děláte.

Lidé stále řeší svůj přístup k očkování a opatření proti COVIDu. Hašteří se dva nesmiřitelné tábory přívrženců a odmítačů. A já vám říkám: ”Mnohem zásadnější železná opona vyrostla zcela jinde”.  Touto oponou, která dělí lidi na dva tábory, je postoj k digitalizaci.  

 

Digitální NE

Lidé, kteří považují předCOVIDový způsob práce a učení za lepší. Tudíž se tolik neučí digitální dovednosti. Důsledkem je, že nové technologie neovládají. Proto jim tyto technologie nepomáhají. A kruh se uzavírá. Ani rok a půl trvající pandemie v tom nic nezměnila. 

 

Digitální ANO

Lidé, kteří již mají “digitální mindset”. Zvládli potřebné digitální a projektové dovednosti. Rychle se učí nové věci. A také se rychle odnaučují postupy, které už jsou překonané. Dokážou efektivně spolupracovat v globálním a hybridním světě. Umí anglicky. 

 

A tyto dvě skupiny si už naprosto nerozumí. A rozumět nebudou. 

Pro Digitální NE je online spolupráce neosobní, nepříjemná a nepřijatelná. Lidé, kteří žijí za hranicemi naší země je většinou nezajímají, nerozumí jim a bojí se jich.  

Pro Digitální ANO skupinu je zase předchozí způsob práce jako svícení petrolejkou po vynálezu elektřiny. Do open space králíkáren se už určitě nevrátí. A pokud budou nuceni, tak jenom na nezbytnou dobu, než si najdou něco lepšího. Svobodnějšího.

 

Já jsem zastáncem Digitálně ANO. 

Mám pro to své důvody podložené osobními zkušenostmi. A to, že se dají naprosto efektivně trénovat digitální a projektové dovednosti online, můžete zhlédnout na záznamu našeho webináře OCHUTNÁVKA ONLINE TRÉNINKŮ SHINE A DIGISKILLS. Webinář ukazuje i konkrétní způsob efektivní online výuky, který můžete zažít v rámci vzdělávacích programů Geniální projekťák 5.0 a Mistr projektů 5.0.

Také se můžete seznámit s naším vlastním receptem, díky kterému dokážeme rychle inovovat a spravedlivě odměnit lidi za projektovou práci.

V odkazech na konci najdete několik dalších zdrojů informací. 

 

Můj pohled na digitální vzdělávání

Nárůst globálního vzdělávacího trhu

Tento graf ukazuje historický i předpokládaný nárůst globálního vzdělávacího trhu.

Vertikální osa je v bilionech dolarů. Takže k číslu 10 si přidejte 12 nul a ještě ho vynásobte aktuálním měnovým kurzem. Předpokládaný nárůst do konce této dekády je o 25%.

 

Vzdělávací konference na globální úrovni

SHINE společně s Digiskills.cz byl partnerem významné globální vzdělávací konference. Z toho, co zaznělo, vybírám tato fakta:

 

Sítě pro vzdělávání

Velice rychle vznikají globální vzdělávací sítě. A také tržiště se znalostními pracovníky.  Ti mohou pracovat odkudkoliv a pro kohokoliv. A často za zcela jiných podmínek, než jim jsou ochotni a schopni nabídnout lokální firmy. 

 

Roboti a umělá inteligence 

Není daleko i vzdělávání pomocí robotů a umělé inteligence. A ta se, jak vidíme na příkladu DeepL.com, umí učit i od svých žáků. Tak vzniká pikantní otázka, kdo se vlastně učí od koho? Jak dlouho potrvá, než bude problém s kvalifikovanými učiteli angličtiny (a jakéhokoliv jiného jazyka) vyřešen? Kdy budete mít svého virtuálního učitele? Ten s vámi bude konverzovat, vše vám vysvětlí, opraví chyby. Můžete mu dát mnoho podob např. oblíbeného plyšáka (pro děti), nebo herce (pro dospělé). K dispozici bude kdykoliv budete chtít.

 

Personalizace ve vzdělávání

Vzdělávání už nyní jen globálním produktem. Stále více také roste možnost personalizace na úrovni jednotlivce. Prostě se učíte ne to, co někdo zabudoval do akreditovaných vzdělávacích programů, ale to, co vám nejvíce pomůže a co vás skutečně baví a rozvíjí. 

Pro lidi, kteří nemají digitální mindset, neumí anglicky, pracují v lokálních pomalu se měnících vzdělávacích organizacích a kteří nemají produkty, které by obstály v globální soutěži, jsou trendy výrazným varováním.

 

Závěr

Za poslední 3 roky jsme v našem SHINE týmu pracovali pro více než 250 firem. A skoro všichni řeší nedostatek skutečně použitelných kvalifikovaných znalostních lidí. Řeší jejich motivaci a spravedlivé oceňování. Řeší problém permanentního přetížení a stresu. Řeší to, jak změnit řízení směrem k agilitě. 

Doporučuji skutečně zásadně a od základů změnit přístup k tomu, jak využíváte své znalostní lidi. Článek, který jsme zveřejnili v roce 2018, vyznívá dnes dost realisticky. Pokud ti lidé skutečně něco umí, tak nyní už v nefér podmínkách pracovat nebudou.

Změňte způsob, jakým spolupracujete a získáváte znalosti. Jakým se učíte. A odučujete. Doporučuji pro další cestu zvolit jasné Digitální ANO. Budete připraveni, až se váš vlastní obor změní mávnutím proutku tak, jako se nyní změnil obor překladatelů díky umělé inteligenci.
Parafrází na slavný výrok Hamleta jsem článek nazval. Parafrází jej i zakončím. Digitálně být, či digitálně nebýt mám dávno vyřešeno. Volím digitální bytí.
 


Autor: Josef HajkrSHINE Consulting 

Citované články a zdroje informací

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace