loading...

Blog / My a oni, aneb lze ovlivnit pracovní výkon týmu i jednotlivce

Dnes vám představím další inspiraci, kterou jsem si vzal z kapitoly My a oni knihy Vědomí podvědomí od Leonarda Mlodinowa. Podíváme se na způsob, jakým lze ovlivnit pracovní výkon bez použití obvyklých nástrojů a technik projektového řízení. Úspěch je totiž dán daleko více porozuměním toho, jak nás ovlivňuje naše podvědomí a podprahové signály, než použitím nástrojů, technik a postupů uvedených v metodikách či standardech.

Jak jsem psal v minulém článku, každý z nás se vědomě i podvědomě zařazuje do různých skupin. Všichni jsme tak členy mnoha různých skupin. Záleží na aktuálním kontextu, ve kterém se pohybujeme. Lidé jsou schopni hodně investovat, někdy až obětovat se, jen aby vybudovali u ostatních dojem, že patří k nějaké skupině, do které se touží dostat.

Co se ale s námi stane, jakmile se vědomě, nebo dokonce i podvědomě přiřadíme do nějaké skupiny?
Jakmile máme pocit, že jsme součástí nějaké skupiny, tzv. in-group (Vzpomeňte na předchozí díl - jde o pocit!), mění to i vnímání sebe sama a dokonce se může změnit i náš vlastní pracovní výkon. Začneme přebírat normy chování a způsob myšlení této skupiny. Zařadíme-li se tedy do skupiny, jejíž charakteristikou je, že pro daný úkol není zcela vhodná, nemá pro něj předpoklady, pak tento subjektivní pocit ovlivní naše chování a výkon klesne. A naopak.

V knize je popsaný pokus, kdy studentky asijského původu dělali matematický test. Jedna část před testem vyplnila dotazník, který v nich podprahově posílil pocit, že jsou součástí in-group asiatů, o kterých je známo, že mají dobré matematické znalosti. Druhou část pak dotazník podprahově ovlivnil tak, že patří do in-goup skupiny žen, které jsou naopak spojované se špatnými znalostmi matematiky. A výsledek? Studentky z první skupiny uspěly v matematickém lépe.


Další důsledek naší přirozenosti neustále se přiřazovat do nějaké skupiny je ten, že jakmile získáme pocit, že někam patříme (a vůbec to nemusí být vědomý pocit), začínáme přebírat pravidla a normy chování dané skupiny. Například z jednoho amerického národního parku si turisti odnášeli zkameněliny. Poté, co byla vyvěšena cedule s nápisem varujícím před krádežemi, se počet krádeží téměř ztrojnásobil. Asi jen málokterý z návštěvníků si vědomě řekl: „Ostatní kradou, tak proč bych si taky něco nevzal?“ Ale zřejmě to takto interpretovalo jejich podvědomí. Podobně reklamní šot s textem „Američané znečistí prostředí víc, než kdy jindy“ způsobil nárůst množství odpadků.

Lidé prostě a jednoduše přebírají takové normy chování, o kterých si podvědomě myslí, že by měli jako členové nějak skupiny mít.


Co z toho lze vyvodit pro práci v projektech?

Dobře si rozmyslete, než začnete nahlas posuzovat chování lidí kolem sebe. Začnete-li často používat slova jako všichni, často a jim podobné společně s popisem nevhodného chování, zvýšíte pravděpodobnost, že lidé, kteří mají pocit patření do takto označené skupiny, se tak začnou chovat. Převezmou tuto normu chování. Obdobně můžete nasměřovat normu chování správným směrem.


Stejně tak si dávejte pozor, jak sám sebe vnímá projektový tým. Jaké normy chování považuje za normální. Jaké obecné vlastnosti považuje za vlastnosti týmu. V předchozím dílu jsem doporučoval, aby součástí kick-off meetingu byla zařazena část formování týmu. Dnes vám doporučím tuto část obohatit i o práce, které povedou k vytvoření pravidel chování projektového týmu, případně práce, které tým charakterizují. Oboje může posílit podvědomou rovinu chování každého jednotlivce tak, aby jeho chování bylo ku prospěchu projektu.


Toto byla moje poslední inspirace z knihy Vědomí podvědomí, které jsem vám svými články nabídl.


Zde jsou odkazy na předchozí články 
 

1. O tzv. efektu fluence s názvem Rozhodujete se správně? Pasti, na které můžete často narazit.

2. O Ochotě investovat s názvem Také vám lidé říkají: „To nejde, protože…“?

3. O Pamatování - zapomínání s názvem „Ne, dohodli jsme se přece jinak!

4. O formulaci vaší žádosti s názvem "Síla slova, aneb co říct, aby vám druzí vyhověli, když je požádáte"

5. Jak neverbálně podpořit svoji žádos pomocí Síly doteku

6. Jak se autorita odráží v našem pohledu, Síla pohledu

7. Jak pomocí hlasu působit chytře a přesvědčivě, Síla hlasu 

8. My a oni, aneb jak se tvoří tým

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace